Wednesday, July 14, 2010

~masyarakat???~




***tepat pukul 11:30 aku di arahkah untuk menjaga kelas 6M bg peperiksaan pendidikan sivik....nk dijadikan cerita...hujan lebat mencurah2....peperiksaan dimulakan dgn bacaan doa....bermula episod dimana murid2 bertanyakan itu dan ini.....sedang aku sibuk menulis dihadapan....seorang murid datang padaku...."cikgu, dharma tu ape???"...aku ngn slumber menjawab....saya tk pastilah(tak tau sebenarnya)...aku jwb dgn jujur bahawa aku tidak pasti akan makna perkataan itu....selang 5 minit...seorang lagi murid datang padaku dan bertanyakan..."cikgu, rohani itu ape?"....pastu ada jgk suara2 lunak merdu menjawab...."cikgu rohani lah"....hahahaha..(satu kelas gelak)...ish2 bdk2 ni.....aku menyuruh mereka senyap.....tp murid td masih menagih jawapan dariku...."em,rohani tu mcm jiwa"....hanya itu sahaja yg dapat aku katakan....tidak lama kemudian.....datang lagi seorang lagi bertanyakan apakah maksud confucius...em...lagi lah aku tak tau....kelas senyap....tetiba...."cikgu...masyarakat tu ape.....?...sampah ke cikgu?"...aku igt..murid itu ingin berjenaka....ternyata die mmg tidak mengetahui maksud masyarakat.....sume murid tertawakan die....kesian die....aku pn menjawab soalan die (dalam hati tuhan saje yg tau....nk gelak gak tp kesian)...die nampaknya sungguh keliru dgn pernyataan 'sampah masyarakat'....aku tak tau lah mcm mane die blh wat konklusi bahawa sampah itu masyarakat....bertuah tol.....hehehe...mcm2 diorg tanya....yg best nye...nombor bomba pn tak tau...aku igt lu...zaman kcik2 lu slalu je dimainkan iklan bomba n penyelamat...so tahu lah nombor die bpe.....skang ni jarang2 keluar di televisyen....yg ada,iklan susu...pampers....mkanan...iklan berupa peringatan sgt sedikit....mana lah murid skang tidak mengetahui n terdedah dgn pelbagai jenis gejala....hehehe...berceramah pula....

azza_shrif

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates